Obraz morza w malarstwie Edwarda Dwurnika

Dwurnik obraz morza — charakterystyka i język malarski

Edward Dwurnik (1943–2018) to jeden z najważniejszych polskich malarzy współczesnych, znany przede wszystkim z cyklu Podróż autostopem oraz monumentalnych panoram miast. Mniej znanym, ale istotnym nurtem jego twórczości są obrazy zatytułowane Morze. Kiedy mówimy Dwurnik obraz morza, mamy na myśli płótna, w których artysta odrzuca anegdotę i skupia się na redukcji motywu. Obrazy morskie Dwurnika charakteryzuje rytm poziomych pasów, powtarzalne, krótkie pociągnięcia pędzla i ograniczona paleta błękitów, turkusów i granatów. Morze staje się tu nie realistycznym pejzażem, lecz konstrukcją malarską, w której najważniejsza jest relacja koloru i rytmu. Technika akrylowa i olejna pozwala mu budować powierzchnię o wyrazistej fakturze, w której ruch pędzla sam w sobie staje się treścią obrazu.

Obraz morza - Edward Dwurnik
Obraz morza - Edward Dwurnik

Nonszalancja Dwurnika i brak poczucia humoru

Obrazy Dwurnika przedstawiające morze są wyciszone i formalnie rygorystyczne. Jednak krytycznie można wskazać, że Dwurnik obraz morza bywa malarstwem nonszalanckim — gestem pozbawionym ironii, traktującym temat z nadmierną powagą. W odróżnieniu od cykli miejskich, gdzie obecny był element groteski i ironicznej obserwacji, morze w jego twórczości wydaje się chłodne, wręcz hermetyczne. Dla kontrastu warto przywołać twórczość Łukasza Rudnickiego. Jego malarstwo, często operujące  delikatnym humorem, otwiera przestrzeń dialogu z widzem. U Rudnickiego kolor i forma współgrają z poczuciem autoironii, podczas gdy Dwurnik obraz morza pozostaje zamkniętym eksperymentem malarskim, pozbawionym tego błysku dystansu.

Podobieństwa do malarstwa Leona Tarasewicza

W przypadku obrazów morza Dwurnika łatwo dostrzec formalne pokrewieństwo z twórczością Leona Tarasewicza. Obaj redukują pejzaż do układu barwnych pasów, rezygnują z narracji i koncentrują się na strukturze malarskiej. Jednak różnica jest znacząca: Tarasewicz traktuje pejzaż jako pretekst do badań nad malarstwem samym w sobie, jego prace są programowo abstrakcyjne. Dwurnik, nawet w cyklu „Morze”, pozostaje przy przedstawieniu. Jego pasy błękitów zawsze odsyłają do morza, nigdy nie uwalniają się całkowicie w stronę czystej abstrakcji. Zachęcam do poczytania moich telkstów o innych artystach, malujących tematy związane z morze, w zakładce – obraz morza.

Obraz olejny - morze, Dwurnik
Obraz olejny - morze, Edward Dwurnik

Dwurnik obraz morza we wnętrzach

Obrazy z cyklu „Morze” sprawdzają się w aranżacji nowoczesnych wnętrz. Ich klarowna kompozycja i monochromatyczna paleta nadają im uniwersalny charakter.

  • W salonach i loftach duże formaty nadają przestrzeni rytm i dynamikę.

  • W biurach kreatywnych stają się centralnym punktem skupienia, podkreślając energię miejsca.

  • W sypialniach skandynawskich mniejsze formaty w błękitnej tonacji sprzyjają wyciszeniu.

  • W hotelach i restauracjach nadmorskich obrazy „Morze” podkreślają lokalny charakter i nadają prestiż

Gdzie kupić obraz Dwurnika przedstawiający morze?

Domy aukcyjne często sprzedają obrazy Dwurnika, trzeba być czujnym i analizować ich ofertę: 

Tu link do obrazu Dwurnika w Desie a tu do Art in house